شاهدان بصیر

وصایا.دلنوشته،خاطرات شهدا

شاهدان بصیر

وصایا.دلنوشته،خاطرات شهدا


شهید حاج ابراهیم همت اولین فرمانده لشکر شهید از یگان های رزمی سپاه است. او که فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود. به روز دوازدهم فروردین 1334 در شهرضا و خانواده ای مستضعف و متدین به دنیا آمد.ازهوش و استعداد فوق العاده ای برخوردار بود و با موفقیت تمام دوران دبیرستان و راپشت سر گذاشت . علاقه او به فراگیری قرآن تا حدی بود که از آغاز رفتن به دبستان توانست قرائت کتاب آسمانی قرآن را کاملاً فراگیرد و برخی از سوره های کوچک را کاملاً حفظ کند.
او در سال 1352 مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از اخذ دیپلم با نمرات عالی در دانشسرای اصفهان ادامۀ تحصیل پرداخت، پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت و مسئولیت آشپزخانه در لشکر توپخانه اصفهان به عهدۀ او گذاشته شد.
پس از دوران سربازی شغل معلمی را برگزید. در هما ن ایام با روحانیون متعهد و انقلابی ارتباط پیدا کرد و بر اثر مجالست با آنها با شخصیت حضرت امام آشنا شد به دنبال این آشنایی و شناخت، سعی کرد تا در محیط مدرسه و کلاس درس، دانش آموزان را با معارف اسلامی و اندیشه های انقلابی حضرت امام (ره) و یارانش آشنا کند.
پس از پیروزی انقلاب در تشکیل کمیتۀ انقلاب اسلامی و سپاه شهرضا نقش اساسی داشت.اواخر سال 1358 به خرمشهر، سپس به بندر چابهار و کنارک در استان سیستان و بلوچستان عزیمت کردو به فعالیت گسترده فرهنگی پرداخت.
در خرداد 1359 به منطقۀ کردستان اعزام شد. سپاه پاسداران پاوه از مهر 1359 تا دی 1360 با فرماندهی مدبرانه او، 25 عملیات موفق در پاکسازی روستاها از وجود اشرار، آزاد سازی ارتفاعات و درگیری با نیروی ارتش بعث داشته است.
او که قبل از شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم متجاوز عراق، به صحنۀ کارزار وارد شده بود، وطی سالیان حضور خود در جبهه های نبرد، خدمات شایان توجهی از خود بر جای گذاشت و افتخارها آفرید.
در زمستان 1360 او و سردار اسلام حاج احمد متوسلیان، به دستور فرماندهی کل سپاه، مأموریت یافتند ضمن اعزام به جبهۀ جنوب تیپ محمد روسل الله(ص) را تشکیل دهند.
در عملیات فتح المبین و بیت المقدس در سمت معاون تیپ تلاش تحسین برانگیزی داشت. در سال 1361 به جنوب لبنان رفت و بعد از دو ماه دوباره به میهن اسلامی بازگشت.
با شروع عملیات رمضان در 23 تیر 1361 در منطۀ «شرق بصره، فرماندهی 27 حضرت رسول را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه نمود.
شهید حاج همت در شانزدهم اسفند 1362 در جزیرۀ جنوبی مجنون به آرزوی دیرینۀ خود که همانا شهادت بود رسید.
در آخرین روزهای عملیات خیبر و نزدیکترین اوقات به شهادت حاج ابراهیم همت پاتک ها و حملات دشمن توان فرسا بود و وضعیت نگران کننده، نگرانی و اضطراب در سراسر ملک جان ها حکمران بود؛ غم در بیکرانگی دل ها ترکتازی می کرد، لیکن آن لحظه که پیام امام را شنید که فرمود«باید مجنون حفظ شود»به «همت» حالتی دیگر دست داد؛ گویی حالتی نو ورمقی تازه در کالبد او دمیده شد؛ بسان شیر بیشه جهشی و غرشی دشمن سوز کرد و مصمم و استوار در برابر صدامیان خدا نشناس قد برافراشت.
منبع : کتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار